يکشنبه ٣١ تير ١٣٩٧

  

 
ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|نقشه سايت|Español
Title
iran
میدان آزادی/تهران
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مادرید

 

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید، مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در روز دوشنبه مورخ 13/3/97در محل حسینیه جمعیت اهل البیت مادرید با برگزاری کنفرانسی با عنوان "بررسی اندیشه های عرفانی امام خمینی" برگزار شد. در این مراسم که با حضور سفیرو اعضای سفارت  جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، شماری از ایرانیان مقیم و شیعیانی از عراق و هند و دیگر کشورهای مسلمان برگزار شد، سخنرانان به توصیف و تشریح ابعاد عرفانی زندگی پر برکت حضرت امام پرداختند.

در ابتدای مراسم عبدالغنی المعمار رئیس جمعیت اهل البیت مادرید در سخنانی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی در برگزاری همایش در محل جمعیت اهل البیت (ع)، به بیان تحول و تغییر شکوهمندی که ظهور امام خمینی و نگاه خاص ایشان که با سیاست پیوند خورده بود پرداخت، نگاهی که باعث گشوده شدن راهی تازه  در میان جوامع اسلامی شده به گونه ای که  تاثیر و نفوذ آن را امروز می توانیم در کشورهای عربی و آفریقایی و حتی آمریکای لاتین ببینیم.

اولین سخنران این مراسم، علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بود که در سخنانش به شرح و تحلیل دیدگاه امام خمینی به عرفان با عنوان "شاخصه های عرفان امام خمینی (ره) پرداخت. اسماعیلی تاکید کرد که در نگاه امام حمینی (ره) زهد و عرفان با گوشه گیری و انزوا هرگز سازگار نبود و ایشان سلوک معنوی را از حضور در جامعه و اثرگذاری اجتماعی جدا نمی دانستند. رایزن فرهنگی کشورمان با تاکید بر اینکه امام با مسیری متفکرانه در منازل عارفان و پیمودن راه های عرفان نظری و عملی، عرفانی متعالی به عرصه اجتماع آورد و آن را به عنوان یکی از بنیادهای نظام سیاسی اسلام قرار داد، افزود امام از جمله عارفانی است که بعد از معصومین(ع) با جلوه های حضور ربانی خود توانست دنیاهای وسیعی را به روی دین داران و دین باوران بگشاید و حیاتی  دیگر به جهان آدمیان ببخشد. اسماعیلی شاخصه های عرفان از دیدگاه امام خمینی را تمسک به ولایت انسان کامل، توجه به قرآن صاعد (دعاها و مناجات ها)، جامعه گرایی و پرهیز از عزلت، پیوند سیاست و عرفان، برخورد با عارف نمایان و مدعیان صوفی گری و سرانجام زدودن خرافه و اوهام از چهره عرفان و پیوند زدن آن با اسلام ناب برشمرد.

دیگر سخنران این کنفرانس، حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی  استاد حوزه و دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران بود که به بیان دیدگاه های خود در باب عرفان حضرت امام پرداخت. او در ابتدا با مرور مکاتب عرفانی فرهنگ ایرانی اسلامی پس از ابن عربی، بر کتاب ها و مقالات عارفان و فیلسوفان سرشناس اسلامی به ویژه ملاصدرا و اثارش همچون مفاتیح الغیب و نیز تفسیرهایش بر آیات مبارک قرآن تاکید کرد و ضمن برشمردن نام چهره های برجسته عرفان شیعی پس از ملاصدرا، همچون ملا محسن فیض کاشانی و محمد نیریزی، به مکتبی از عرفان اشاره کرد که در ادامه خود سرانجام به بزرگانی چون علامه طباطبایی رسید. مکتبی از عرفان نظری و عملی که امام خمینی یکی از چهره های برجسته آن به شمار می رود. او سپس اشاره کرد که این مکتب پر برکت و غنی از طریق شاگردان این بزرگواران مانند شهید مرتضی مطهری، آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی تا به امروز ادامه پیدا کرده است. حجت الاسلام موسوی سپس با تاکید بر وجه عملی عرفان امان خمینی، این وجه از زندگی امام را با خواست مردم ایران برای تغییر و تحول و حرکت به سوی خدا همسو و درهم آمیخته توصیف کرد. او با رد دلایل مادی و متنسب به ایدئولوژی های برخواسته از نگاه ماتریالیستی و نیز علیرغم درآمد نفتی سرشار نظام شاهنشاهی، دلیل خروش پرشکوه مردم در انقلاب اسلامی را بیدار شدن روح عمیق مردم ایران دانست. به بیان حجت الاسلام موسوی، امام خمینی توانست این روح جمعی را در معنویت عرفانی پیدا و بیدار کند. بدین ترتیب خود امام (ره) با نام روح الله که نام خود او نیز بود، تبدیل به روح واقعی مردم ایران شد و توانست به آنان این شهامت را بدهد که فدرت الهی خود را باور کنند. او تاکید کرد که امام واقعا به مردم ایمان داشت زیرا می‌ دانست که در مقابل همه قدرت های دنیا، ما قدرت مادی نداریم بلکه فقط قدرت مردم را داریم و مردم نیز باید بیدار باشند و تنها راه بیدار شدن مردم هم اتصال آنان به آن اعتقاد عمیق عرفانی حضرت امام بود.    

حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر گونزالس روحانی اسپانیایی و مدیر موسسه مردم نهاد مسلمانان برای صلح دیگر سحنران این مراسم بود. گونزالس در سخنان خود به معرفی مهمترین آثار و کتاب های عرفانی حضرت امام پرداخت. شرح دعای سحر، مصباح الهدایه، تعلیقات بر فصوص الحکم ابن عربی، آداب الصلاه، چهل حدیث و تفسیر سوره حمد از مهمترین کتاب های امام در حوزه عرفان به شمار می روند که همگی از معانی بلند فلسفی و عرفانی برخوردارند. شیخ جعفر گونزالس که خود، کتاب تفسیر سوره حمد امام خمینی را به زبان اسپانیایی ترجمه و به کمک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در اسپانیا منتشر کرده است، از دوران کوتاهی نام برد که امام خمینی، پس از پیروزی انقلاب در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به تفسیر سوره حمد پرداخت اما این جلسات پربرکت پس از پنج برنامه، به دلیل وضعیت جسمانی و بیماری حضرت امام متوقف شد. گونزالس با دعوت از حاضران، به ویژه جوانان اسپانیایی حاضر در مراسم به توجه و تامل در این سخنان امام خمینی، بر مفهوم «نفس» در اندیشه عرفانی ایشان تاکید کرد. او بیان کرد که در برداشت امام خمینی(ره) از عرفان عملی، تهذیب نفس و سیر و سلوک که راه را برای کشف و شهود و دستیابی به عرفان نظری ممکن می کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. شیخ جعفر گونزالس با تاکید بر نگاه امام به حرکت از «من» یا نفس، به سوی خدا و سیر الی الله، افزود در واقع ما نیازمندیم ذهن و روحمان را با پرورش روحانی، تهذیب نفس و سیر و سلوک معنوی به مرحله ای برسانیم که قدرت درک، فهم و شهود پیدا کنیم و حقیقت را به چشم دل ببینیم. و این همان توصیه ای است که در آثار عرفانی حضرت امام خمینی هسته اصلی و جان کلام است.

 

 


١٧:٠٩ - 1397/03/15    /    شماره : ٧٠٦٧٧٣    /    تعداد نمایش : ٤٩







جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
پرچم مقدس ایران

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سازمان فرهنگ و ارتباطات

شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور

مجله دنیای ایرانی

گسترش زبان فارسی

آموزش زبان فارسی ویژه کودکان

سايت آموزش زبان فارسي

شبکه جهانی جام جم

شبکه بین المللی تلویزیونی آی فیلم

رادیو ایران

میراث فرهنگی ایران

پیک دوستی
vote
این وب سایت در اطلاع رسانی برنامه های رایزنی چه اندلزه مفید است؟

خیلی زیاد
زیاد
کم

UsersStats
Visitorsofpage: 598615
Visitorsofday : 137
Visitorsofpage : 2137610
Onlinevisitors : 4
PageLoad : 0.9375