سه شنبه ٠٣ اسفند ١٣٩٥

  

 
ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|تماس با ما|نقشه سايت|Español
عنوان
ایران
تخت جمشید
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   

 

 

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پژوهشی در ساختارها ، منابع

 ومولفه های فرهنگی اسپانیا

 

 

تحقیق ونگارش :امیر پورپزشک

 مهرماه 1388 اکتبر2009 

 

 

  پیش گفتار

 

     رصد فرهنگي و تحليل و بررسي  ساختارها ، منابع ، مولفه ها،، نگرشها، هنجارها  ،مسأله شناسي  وپايش جريان‌هاي فرهنگي درحوزه‌هاي مختلف از ضرورت ها ومسئولیت های اساسی محسوب  می شود و بنیان وشالوده برنامه ریزی و شکل گیری راهبردهای فرهنگی در در عرصه بین المللی ومتناسب با شرایط ،فرصت هاو نیازها ی هر حوزه ومنطقه خاص را تشکیل می دهد.      

 مسائل امروز فرهنگی در هر کشور در عین حال که ریشه در گذشته دارند، دارای تأثیراتی نیز در آینده خواهند بود. بنابراین از حیث زمانی رصد فرهنگی دارای ابعاد ذیل خواهد بود:

  1- ارزيــابي عمـلـكرد فــرهنـگي گذشته‌  ؛

  2- ارزيـابي و ضعيت كنوني ؛

  3- آينده پژوهي و پيش‌بيني آينده‌ فرهنگي به منظور شناخت فرصت‌ها و تهديدها.

جریان‌های فرهنگی همچنین دارای نقش مهمی در رشد فکری مردم و شکل گیری ذهنیت عمومی جامعه هستند.بنابراین از جنبه‌های مختلفی  مانند  منشأ و مبدأ جريان، شناسايي بسترهاي رشد ، مقصد تأثيري گذاري  ،ويژگي‌ها ،گستره‌ ومیزان  تأثير گذاري جريان و...قابل بررسی می‌باشند.

 در دنیای مدرن با پیشرفت تکنولوژی و صنایع فرهنگی هر روز شاهد تولید صدها محصول فرهنگی در قالب كتاب، آثاري هنري، فيلم‌هاي سينمايي، اسباب بازي، بازيهاي رايانه‌اي وغیره هستیم که نقش مهمی در فرهنگ سازی دارند.  از اینرومحصولات فرهنگي توليد داخل  و محصولات فرهنگي وارداتي از خارج از كشور، رسانه‌ها ، گروههای مرجع اصلی ، سبک زندگی و ...از منابع و مولفه های اساسی مهم در رصد وجریان شناسی فرهنگی بشمار می آیند.  

 در این راه ، روش شناسي ، مسأله‌يابي و مسأله‌شناسي فرهنگي ، ‌گزارش‌هاي كــارشنــاسي نهـادهاي فـرهنـگي و سايـر انواع مطالعات كمي و كيفي ،معيارهاي رصد واولويت بندي مسائل فرهنگي را تشکیل می دهند  وپردازش اطلاعات حاصله از نظام رصد فرهنگي ازاهمیت ویژه ای در این فرایندبرخورداراست. 

 

   درک توسعه سیاست های فرهنگی در اسپانیا بدون در نظر گرفتن دیکتاتوری طولانی سالهای 1975-1939 امکانپذیر نیست.

پیروزی ملی گرایان در جنگ داخلی 1939 -1936 سبب تثبیت دیکتاتوری فرانکو شد. .در فاز اول موسسات آکادمیک وفرهنگی منحل شدند وبسیاری از دانشمندان وهنرمندان به خارج تبعید گردیدند. قانون مطبوعات 1938،سانسور وانحصار دولت بر اطلاعات را حاکم نمود. تنها حزب سیاسی حاکم ، مطبوعات ودستگاه تبلیغات را کنترل می نمود.

جهت گیری رسمی فرانکویسم ،ترکیبی از ملی گرایی وکاتولیک گرایی افراطی و تمایل هنری آنها بر اساس حفظ ورواج سنت گرایی بود. به عبارت دیگر شالوده وبنیان استراتژی فرهنگی بر جانبداری از گذشته سلطه جویانه واخوت وبرادری تمام اسپانیولی زبانان قرار داشت. 

فرهنگ ها وزبان های محلی به حاشیه رانده شدند. فرهنگ طفره یا گریز شامل: فوتبال، گاوبازی ،فیلم ، رادیوومجلات داستانی ابزارهای لازم برای انسجام اجتماعی وسیاست گریزی مردم را برای دولت ایجاد نمود.

از دهه 1960 به بعد سیاست های  مربوط به مطبوعات وفرهنگ رو به نرمی گرایید. قانون مطبوعات 1966 حرکتی در جهت ایجاد فضای باز فرهنگی بود.

تمهیداتی برای کمک های دولتی ومردمی برای فعالیت های فرهنگی بوجود آمد. از جمله فستیوال فیلم" سن سباستین" یا شرکت اسپانیا درفعالیت های بین المللی هنری.

 در زمان مرگ فرانکو در سال 1975 ، اسپانیا کشور مدرن تری در مقایسه با رژیم سیاسی اش بود.

توسعه اقتصادی وآموزشی همراه با توازن طبقاتی بعد از دهه 60 زمینه لازم برای بازگشت دموکراسی وعضویت اسپانیا در جامعه اروپا را فراهم آورد.

در سالهای 1977-1976 ، اولین دولت های پس از اعاده پادشاهی ، اصلاحات قاطعی در قانون مطبوعات بوجود آوردند. وزارت اطلاعات وتوریسم منحل شدو روزنامه های دولتی تعطیل گردیدند. انخصار دولتی بر رادیو قطع شد.قانون اساسی 1978 ومنشورهای خودمختاری منطقه ای ، شرایط آزادی مطبوعات وهنر را بوجود آورد. به علاوه اینکه دولت خود در گسترش فرهنگ کمک نمود وتعددفرهنگی و زبانی را به رسمیت شناخت.

در سال 1977 وزارت فرهنگ تاسیس گردیدکه علاوه بر عهده دار شدن مسئولیتهایی که در گذشته بر عهده وزارت آموزش وپرورش بود، مسئولیت سیاستگذاری در فیلم ، تئاتر ، موسیقی و رقص را که بر عهده وزارت اطلاعات وتوریسم بود نیزعهده دار شد. این وزارتخانه سیاست بیطرفی در مسائل فرهنگی را اختیار کرد و اصل اجماع در جامعه مدنی را به رسمیت شناخت.

 بیشتر میراث فرهنگی که توسط نظام فرانکو خاموش شده بودتوسط سیاست های جدید از قبیل برپایی نمایشگاههای بین المللی ، همایش ها ، جوایز وکرسی های جدید و... احیا گردید. همچنین آثار هنرمندان وفرهیختگان تبعیدی نیز محترم شمرده شد. این وزارتخانه به همراه شوراهای شهری به توسعه ساختارهای فرهنگی همت گماشتند. از جمله موزه ها ، آرشیوها ، کتابخانه ها ، در حفاظت از میراث فرهنگی وحمایت یا تاسیس موسسات فرهنگی جدید از قبیل ارکستر ملی ، باله ملی ، مرکز ملی هنرهای دراماتیک ، مرکز ملی تئاتر کلاسیک و...

از سال 1982 ، دولت های مختلف سوسیالیست بر این تاکید داشتند که دولت در عرصه هایی که بخش خصوصی حضور کمتری دارد ، نقش بیشتری ایفا نماید .در فاز اول تا سال 1986 ، هدف اصلی ، حفاظت از میراث تاریخی وهنری تعریف گردید(قانون میراث تاریخی 1985)، مرمت تئاترها وآمفی تئاترهاو اختصاص یارانه برای خلق آثار هنری.

در فاز دوم، از سال 1986 تا 1996 ، برنا مه های چشمگیری به اجرا گذاشته شدند که توجه عموم را به خود جلب نمود. از آن جمله رونمایی وبهره برداری از موزه ها وتا لارهای موسیقی. همچنین چندین واقعه مهم بین المللی در اسپانیا رخ داد. از جمله المپیک بارسلون و تلاشهای جدی برای ترویج نشر کتاب وصنعت فیلم سازی صورت پذیرفت. شبکه های فرهنگی تاسیس واقدامات موثری برای بالا بردن سطح تخصصی وحرفه ای هنرمندان انجام گرفت.

در خارج از اسپانیا، ملل مختلف به ترقی واعاده حیثیت فرهنگ وهنر در اسپانیا پی بردندودولت در تشویق این امر کمک شایانی نمودو سرانجام در سال 1991 دولت ، موسسه سروانتس (CERVANTES) را ایجاد کرد.

در طول دو دوره حکومت حزب POPULAR  (مردمی) در سالهای 2000-1996و2004-2000 سرمایه گذاری های بزرگی در بازسازی وبهبود سالن ها ، موزه ها، آرشیوها وکتابخانه ها صورت گرفت. علاوه بر این دسترسی عموم به کلیساها، قصرها ، ساختمانهای مذهبی ومناظر طبیعی افزایش یافت. جوآزاد سازی حزب POPULAR  در این دوره سبب افزایش مشارکت بخش خصوصی در پروژه های فرهنگی شد.کارآیی درمدیریت واستقلال وخودمختاری در تصمیم گیری وعملیات ، واژه های کلیدی در انجام این پروژه های فرهنگی بود.

تصویب فوانین مالیاتی جدید نیز باعث تشویق وانگیزه بخش خصوصی به مشارکت در برنامه های فرهنگی شد( از جمله قانون بنیادهادر سال 2002) .

در انتخابات ماه مارس 2004 حزب سوسیالست قدرت را به دست گرفت و از آن زمان  ساختاروزارتخانه ها را تغییر داد .وزارت فرهنگ بار دیگر از وزارت آموزش وپرورش جدا  وادارات زیر جزو حوزه کاری این  وزارتخانه گردید:

 هنرهای زیبا  ، اماکن فرهنگی ، اداره کل کتاب ، آرشیوها وکتابخانه ها ، اداره کل همکاری ها وارتباطات فرهنگی وچند مکان فرهنگی دیگر .

پس از انتخاب مجدد حزب سوسیالیست در سال 2008 ، اولویتهای فرهنگی در صدر امور این حزب قرار گرفت. کرسی مدیر کل صنایع وسیاست های فرهنگی تاسیس گردید.

 

از سال 2004 با تغییرات در ساختار وزارتخانه ای ، وزارت فرهنگ مسئولیتهای خود در هماهنگی با وزارت توسعه ، صنعت وتوریسم وبازرگانی انجام می دهدو در سطح بین المللی این هماهنگی با وزارت امورخارجه صورت می گیرد.

اسپانیا روابط دوجانبه فرهنگی با بسیاری از کشورها داردوموافقتنامه های فراوانی  در امور فرهنگی ، آموزش وعلوم امضا کرده است. این برنامه ریزی وهماهنگی از طریق وزارت امور خارجه انجام می شود. ووزارت فرهنگ مسئول تدوین محتوا ومدیریت ودنبال کردن این برنامه هاست .

 در قانون اساسی 1978 یک سیستم غیرمرکزی در سه سطح برای مدیریت ساختار فرهنگی مشخص گردید که عبارتند از دولت مرکزی ، دولت استانی وحکومت محلی .

سیاست های فرهنگی اسپانیا از سال 1977 تغییرات بنیادی پیدا کرده است .مدل امروزی این ساختار مصمم به توسعه وحمایت از امورفرهنگی با هدف عدم  تمرکز فعالیت ها است.

در این زمینه حزب سوسیالیست از سال 2004 اهداف خود را در 3 زمینه تعریف کرده است:

1 ) تنوع فرهنگی

2)تقویت همکاری

3) استفاده از فرهنگ به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی واجتماعی

چشم انداز فرهنگی دولت بین سالهای 2008 تا 2012  اهداف زیر را دنبال می کند:

1) اصلاح ساختار وزارت فرهنگ وموسسات مربوطه ؛

2) توسعه روابط بین ارگان های منطقه ای ومحلی ؛

3) توسعه فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور؛

4) تدوین قوانین جدید؛

5) تاسیس وتوسعه ارگان های جدید.

دموکراسی اسپانیا ، تنوع فرهنگی را به رسمیت می شناسد که عمدتا شامل اقلیت ها می باشد. اسپانیااز یک کشور مهاجر فرست به کشوری مهاجر پذیر تبدیل شده است واین امر ابزارها وسازوکارهای لازم را می طلبدکه دولت وحکومت های محلی توجه خاصی به این امرداشته اند.گرچه در عین حال نمی توان بوروکراسی وقوانین یکسویه به نفع گسترش فرهنگ اسپانیایی ،محدود ساختن برنامه های نظام آمورشی بویژه آموزش عالی در ارتباط با  کرسی های اسلام شناسی،کم توجهی به مشارکت سایرملیتها  وفرهنگها در عرصه های اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی را نیز نادیده گرفت.  

 

     حدود 5/1میلیون نفر از شهروندان  اسپانیایی درخارج از این از کشور زندگی می کنند .برای تامین نیازهای این افراد شبکه ای از ادارات کنسولی وابسته به وزارت امور خارجه(شامل 159اداره کنسولی و500 کنسولگری افتخاری )فعالیت دارند.

اما از سوی دیگر بر اساس آمار ابتدای سال 2008 حدود چهار میلیون خارجی در این کشور ساکن هستند .بیشترین این گروه، اهل کشورهای اتحادیه اروپا (%38.9 )، کشورهای آمریکای لاتین (%30.6 ) ، آفریقا (%21.2) ، بقیه اروپا (%2.9 ) آمریکای شمالی (%48/.) ،اقیانوسیه (%05/0 ) می باشند.

از حیث ملیتی بیشترین مهاجرین از کشورهای مراکش (000/650 نفر) ، رومانی (000/600 نفر) ، اکوادور (000/400 نفر) ، کلمبیا (000/250 نفر)، انگلستان (000/168 نفر) می باشند.

هدف اصلی آن است که سیاست های فرهنگی حداکثر استفاده را برای این اقلیتها داشته باشد .

 

اقتصاد فرهنگی   

- تشکیلات اقتصادی منبعث از امور فرهنگی شامل کتابخانه ها ، آرشیوها ، موزه ها ، سینما ، ویدئو، رادیو ، تلویزیون ، واجراهای هنری می باشد.

- حجم معاملات فرهنگی در سال 2006 حدود 5/37 میلیارد یورو بود که بیشترین آن شامل انتشارات (4/9 میلیارد یورو ) ، هنرهای گرافیک (9 میلیارد یورو)، رادیو وتلویزیون (4/7 میلیارد یورو ) ، سینما (2/4میلیاد یورو)  می شود.

 - در سال 2007 تعداد 67150  شرکت درحوزه فرهنگی  مشغول فعالیت بودند. این شرکتها هر یک بین 1 تا 9 کارمندوکمتر از یک درصد آنها بیش از 100 نفر کارمند داشتند.

- واردات کالاهای فرهنگی در سال 2007 مبلغ 034/1 ومیزان صادرات کالاهای فرهنگی مبلغ 917 میلیون یورو بوده است.

اولویتهای اصلی در  صنایع فرهنگی اسپانیا شامل موارد ذیل است:

1) تعادل بین حیات اقتصادی صنایع فرهنگی وتنوع ورقابت مخصوصا در امور رسانه ها وجلوگیری از انحصار؛

2) حمایت از استقلال صنایع فرهنگی بویژه نشریات ، فیلم ، وهنرهای دیداری وشنیداری؛

3) تجدید نظر در یارانه های صنایع فرهنگی ( از طریق وام ، تخفیف مالیات و.. )

4) متقاعد کردن مردم به اینکه صنایع فرهنگی یکی از منابع رشد اقتصادی است.

به همین دلیل است که فرهنگ تقریبا  3 درصد تولید ناخالص ملی (GDP  ) را تشکیل می دهد.

 

نهادها وموسسات مهم فرهنگی اسپانیا

 

1)انستیتو اروپایی مدیترانه : European INSTITUTE OF THE MEDITERRANEAN

  این انستیتو در بارسلونا مستقر است ومرکز عمده بحث  در باره توسعه کشورهای حوزه مدیترانه وبهبود ارتباط کشورهای این منطقه  می باشد.

 

 2)شبکه تنوع اروپا: Centre "ESCARRE" FOR ETHNIC MINORITIES AND NATIONALITIES

 از دیگر موسساتی است که در زمینه روابط بین المللی در اروپا فعالیت دارد چندین بنیاد در این شبکه وجود دارند که در زمینه بحث وفهم وتنوع فرهنگی در اروپای جدید کار می کنند.

 

3) بنیاد بین هنری: INTER ART

درزمینه تدوین استراتژی و سیاست های فرهنگی فعالیت می کند وهدفش توسعه گفتگو تبادل متخصصان وخلق فرصنهای هنری است .

4) بنیاد سه فرهنگ مدیترانه : THREE MEDITERRANEAN CULTHRES

  بنیاد سه فرهنگ  یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین مراکز فرهنگی کشور اسپانیا است. از اهداف اصلی ایجاد این بنیاد فراهم ساختن زمینه مناسب برای گفتگوها و تعاملات فرهنگی است که مآلا به ایجاد تفاهمات وشناخت دوجانبه جامعه اسپانیا از جوامع متقابل منجر شود.                      

http://www.tresculturas.org/prensaInfoDetalles.asp?f3cc=-2086281360 

5)   آژانس فعالیت های فرهنگی اسپانیا:       SPANISH AGENCY FOR INTERNATIONAL     CO -  OPERATION  

 بخش مهمی از  برنامه های توسعه فرهنگی اسپانیا  توسط این آژانس انجام می شود این آژانس مستقل ولی مرتبط با وزارت امور خارجه اسپانیا می باشد.

 

6)موسسه  سروانتس :   CERVANTES   

این موسسه که نام خود رااز نام میگل سروانتس نامدارترین نویسنده اسپانیا وخالق شخصیت ورمان جاودانه "دن کیشوت" گرفته است ،مسئولیت آموزش وگسترش زبان اسپانیولی در جهان را عهده دار است وبه دلیل اهمیت این موسسه، پادشاه اسپانیا ریاست افتخاری  ونخست وزیر ریاست هیات اجرایی آن را به عهده دارد. 

                                            ttp://www.cervantes.es/default.htm                                    

نگاهی به قوانین مهم فرهنگی         

 

 *قانون اساسی سال 1978 که دموکراسی پارلمانی را در اسپانیا اعاده نمود اهمیت فوق العاده ای برای امور فرهنگی قائل شدودر واقع یکی از استوانه های برنامه های دولتی بشمار می رود . قانون اساسی صاحب منصبان دولتی را مسئول اشاعه وتوسعه امر فرهنگی نمود.

 * تبصره 46 قانون اساسی 1978 از مسئولین می خواهد که ضامن بقا واشاعه میراث تاریخی وفرهنگی وهنری مردم اسپانیا باشند. 

 *قانون جدید سینما در سال 2007 تجدید گردید ودر آن قوانین غیر لازم وبی اثر حذف گردید.سیاست فرهنگی دولت مرکزی در مورد فیلم بر عهده انستیتو ملی سینما و هنرهای دیداری وشنیداری می باشد.(پیوست 1 )

 *در سال 1980 مصوبه رادیو وتلویزیون تصویب شد که به موجب آن شبکه رادیو ، تلویزیون ملی با دو کانال به زبان اسپانیولی رسمی گردید وبه مناطق خودمختار هم اجازه داد که رادیو وتلویزیون محلی خود را برپا کنند. از سال 1990 رادیو وتلویزیون ملی وشبکه های خصوصی همزیستی می کنند. (پیوست 2)

 

 *در سالهای اخیر واسپاری مسئولیت به بخش خصوصی روند صعودی داشته است. در همین راستا مدیریت خد.مات رسانی فرهنگی  که در دست مدیریت دولتی بوده است به تدریج به شرکت های غیردولتی محول می شود.

 

 هزینه ها وبودجه  فرهنگی 

- در اسپانیا قانون پارلمانی برای تامین وتصویب بودجه فرهنگی وجود ندارد. زیرا براساس حکم سلطنتی در سال 2004 وزارت فرهنگ مسئول برآورد بودجه شده است.

- براساس آمار وزارت فرهنگ اسپانیادر سال 2005 کل بودجه فرهنگی مصرف شده در سطوح فوق مبلغ 5144 میلیون یورو بوده که56/0 %کل بودجه ملی را تشکیل داده است.   در این میان 3/56 %این بودجه از سوی مرکز محلی تامین شده است. که هدف برقراری ارتباط عمیق تر مردم با مراکز محلی  بوده است.

بین سالهای 2000 تا 2008 این بودجه بیش از 62 % رشد داشته است.

 - در زمینه اعتبارات فرهنگی دولت مرکزی، وضعیت به لحاظ میزان توجه وسرمایه گذاری فرهنگی بشرح زیر می باشد:

 

Ø    خدمات وکالاهای فرهنگی :               435  میلیون یورو(56%) ،

Ø    هنرها:                                         119 میلیون یورو(15%)،

Ø    رسانه ها (کتاب وسینما):                 89 میلیون یورو (11%)،

Ø    فعالیتهای میان فرهنگی وبین المللی :   142 یورو (18%) 

توجه اصلی دولت مرکزی در زمینه  حفظ  میراثهای تاریخی ،اشاعه هنرهای قدیمی،سینما، وسرمایه گذاری فرهنگی در آمریکای لاتین  بوده است.

-  از جمله اهداف اساسی وزارت فرهنگ ترغیب در مشارکت های فرهنگی است مانند برنامه ریزی جهت توسعه کتابخوانی، (پیوست 3 ) ، ادغام موزه ها ، ارائه یارانه در هنرهای اجرایی واجرای موسیقی های زنده.

 

همچنین توجه وسرمایه گذاری  دولتهای منطقه ای به قرار زیر بوده است:

Ø    خدمات وکالاهای فرهنگی :                541  میلیون یورو(37%)

Ø    هنرها :                                        384   میلیون یورو(26%)

Ø    رسانه ها(کتاب ، سینما، ویدئوو...) :                             70  میلیون یورو(31%)

Ø    فعالیتهای میان فرهنگی وبین المللی:   459 یورو(31 %)

توجه اصلی حکومت های مناطق نیز به فعالیتهای تاریخی ومیراث تمدنی ، هنرها وموسیقی، وترویج زبان معطوف بوده است.

به جز مخارجی که خانواده ها صرف امور فرهنگی می کنند ،ارقام نادری از حمایت بخش خصوصی در امور فرهنگی وجود دارد . آنچه مسلم است اینکه فرهنگ رتبه اول در حد "حمایت" و رتبه دوم در حد " ضمانت"  پس از وقایع ورزشی را از جانب بخش خصوصی داراست.

- بر اساس آمار ، بانک های مشغول در بخش پس انداز ، در سال 2002 ، مبلغ2/476 میلیون یورو به امور فرهنگی کمک کرده اندکه این مبلغ کمی بیشتراز نصف بودجه وزارت فرهنگ اسپانیاست. از این میزان 5/44 میلیون یورو صرف فعالیت های فرهنگی یا ترمیم ،حراست ، ویا نگهداری اماکن فرهنگی شده است.

- حمایت از خلاقیت های فرهنگی وهنری در حیطه فعالیت های هنرهای بصری قرار دارد. به عنوان نمونه وزارت فرهنگ با همکاری آژانس همکاری های اسپانیا (AECI ) وابسته به وزارت امور خارجه برنامه های متعددی را برای ترفیع وترقی هنرمندان معاصر وآثارشان در دنیا سامان داده است .مهمترین وسیله  برای حمایت از هنرمندان در اسپانیا جوائز ، هدایا و کمک هزینه می باشد و در سطح ملی وزارت فرهنگ مهمترین موسسه برای حمایت از هنرمندان و اعطای جوایز وهدایا بشمار می رود. 

 - هر خانوار اسپانیایی در سال به طور متوسط 8/703 یورو خرج کالاها وخدمات فرهنگی می کندکه 7/17 % صرف روزنامه ومجله ،7/11صرف سینماوتئاتر وکنسرت و2/11 % خرج کتاب شده است.

- یارانه مالیاتی دولت مرکزی به اشخاص وشرکتها در سال 2006 مبلغ 880 میلیون یورو ، دولتهای استانی 8/1 میلیارد یورو وحکومت های محلی 245/3 یوروبوده است .

دولت اسپانیا در  سال 2005 برای هر شهروند خود مبلغ 6/119 یورو صرف امور فرهنگی نموده است.

- در زمینه اعتبارات مستقیم فرهنگی برای فعالیت های  خارج از کشور در سال 2005 مبلغ  84 میلیون یورو از سوی دولت مرکزی( 71/10 %کل بودجه فرهنگی ) و مبلغ 5/1 میلیون یورو از سوی مراکز استانی صرف فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور شده است.

  

 تحلیل شرایط فرهنگی اسپانیا

 بررسی وتحلیل شرایط فرهنگی ، اجتماعی  وسیاسی اسپانیا نشان می دهد که این کشور در مجموعه کشورهای اتحادیه وبویژه در میان کشورهای غرب این قاره ازظرفیت وفضای باز ومناسبی   برخوردار است.

مواضع معتدل سیاسی ، روحیات وخلق وخوی گرم وصمیمانه اسپانیایی ها ، علاقه مندی شدید به  حفظ وترویج سنت ها ومیراث فرهنگی واستقبال ،حمایت ازبرنامه های فرهنگی وعلمی ، از جمله دلایل چنین تحلیلی است.

اسپانیای امروز جامعه ای است که تلفیق سنت ومدرنیسم از وجوه بارز آن است.علاوه بر این به لحاظ برنامه ریزی های سازماندهی شده وهدفدار دارای ویژگی هایی است که به عنوان الگوی مناسب مورد توجه قرار گرفته است. از جمله در زمینه هایی مانند توریسم، حفظ واشاعه زبان وفرهنگ در سطح جهان ، اهمیت خاص فرهنگ وبه خدمت واداشتن نهادهای مالی واقتصادی ازبخش فرهنگ ، تقویت و پاسداشت سنن  ورسوم وانتقال آن به نسل جدیدو...

      نکته مهم اینکه در جریان  بحران اقتصادی که جهان غرب را با بزرگترین چالش در چندین دهه اخیر روبرو ساخت  وپیامدهای آن همچنان ادامه دارد ، ،عرصه فرهنگ کمتر در معرض سیاست های انقباضی وصرفه جویانه ای که به تبع رکود اقتصادی، براین کشور حاکم شد، قرار گرفت.

 

اهداف کلان سیاست فرهنگی اسپانیا در عرصه بین المللی

1) تاکید بر گسترش زبان اسپانیولی در جهان وتلاش بی وقفه برای تبدیل آن به دومین زبان جهانی

2)شناساندن فرهنگ وجامعه اسپانیا به به جهانیان از طریق سرمایه گذاری عظیم فرهنگی در سطح بین المللی

3)گسترش همکاری های رسانه ای ومطبوعاتی در سطح بین المللی

4) گسترش مناسبات بر اساس مبانی مشترک

5) همکاری با سازمان های بین المللی

6)دور شدن از سنت های بزرگ قدیمی وبی حاصل واحیای سنت های مفید

7) مردمی کردن فرهنگ وبرپایی آیین های سنتی در صحنه اجتماع

8)تاکید خاص بر سینما ، موسیقی، برنامه های نمایشگاهی ، جشنواره ها وفستیوالهای هنری

                                  

پیوست ها

 

 پیوست (1)

 

  نگاهی به وضعیت فیلم وسینما در اسپانیا

. هم اکنون در اسپانیا برای هر یک میلیون نفر 92 سالن سینما و در مجموع  حدود 4296 سالن وجود دارد که از این نظردر ردیف چهارم جهان قرار می گیرد.

امروزه فیلم های سینمایی در تقویت وگسترش زبان اسپانیولی وهمچنین حفظ زبان های محلی نقش مهمی ایفا می کنند.  بر اساس گزارش" انجمن تحقیق در باره رسانه ها "، در اسپانیا  سالیانه 500 فیلم سینمایی تولید می شود که ده درصدازآنهابه زبان محلی دوبله می گردند.

در مجموع مردم اسپانیا از جمله استان هایی مانند والنسیا ،گالیسیا و حتی باسک دیدن فیلم به زبان اسپانیولی را نسبت به زبان محلی ترجیح می دهند به همین دلیل در گالیسیادر سال 2007 تنها 6 فیلم به زبان محلی ترجمه شده است.  جالب این است که در ایالت باسک که گرایش های استقلال طلبانه در آنجا قوی است ،  سینمای کودکان به زبان محلی رونق دارد اما بزرگسالان تماشای فیلم به زبان اسپانیولی را ترجیح می دهند.

درنیمسال اول 2009 تعداد سینماروهای این کشور پس از چهار سال کاهش پیاپی با 7.9 درصد افزایش به مرز 48.8 میلیون نفر رسیده است.  میزان فروش بلیت هم با 13 درصد افزایش به 296 میلیون یورو (414 میلیون دلار) بالغ شد.فدراسیون سینماهای اسپانیا  مهمترین دلایل این رشد را در اکران بیشتر و گسترده‌تر فیلم‌های بزرگ و استقبال اسپانیایی‌ها از فیلم‌های تولید داخل اعلام نموده است.

اسپانیا بدلیل داشتن سینمای قدرتمند، برگزار کننده مهمترین ومعتبرترین جشنواره ها وفستیوال های بین المللی است که برخی از آنها مانند جشنواره سن سباستین در ردیف جایزه اسکار قرار دارد. در سال 2007تعداد 212 فستیوال سینمایی در اسپانیا برگزار شده است. مهمترین جشنواره های فیلم این کشور عبارتند از:

Ø    جشنواره بین المللی فیلم سن سباستین،

Ø    جشنواره بین المللی فیلم کودک ونوجوان(FICI

Ø    جشنواره بین المللی فیلم خیخون،

Ø    جشنواره فیلم مستقل بارسلون،

Ø    جشنواره مستند ناوارا،

Ø    جشنواره فیلمسازا ن جوان،

Ø    جشنواره مستند دوکوپولیس،

Ø    جشنواره فیلم کوتاه هوشکا،

Ø    جشنواره فیلم کوتاه ومستند ،

Ø    بیلبائو،جشنواره سینمایی بین المللی اوتسکا،

Ø      جشنواره فیلم کوتاه اینکورت،

Ø    جشنواره بین المللی سیتگس کاتالونیا

 

 

 

پیوست (2)

 

شبکه های تلویزیونی اسپانیا

تلويزيون اسپانيا شامل نزديك به ده شبكه آزاد و دولتي قابل رويت براي همگان  و بيش از سي شبكه كابلي خصوصي است كه درقالب برنامه هاي 24 ساعته عرضه مي شود.

مهم ترين شبكه هاي تلويزيوني اسپانيا شبكه هاي يك ، دو ، سه ، چهار ، پنج و شش هستند كه به صورت 24 ساعته برنامه هاي متنوعي از قبيل فيلم ، سريال ، خبر، گزارش ، گزارش خبري ، مستند، ورزشي ، سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و غيره عرضه مي كنند. از پربيننده ترين شبكه هاي تلويزيوني اسپانيا شبكه هاي يك ، چهار، پنج و شش هستند كه از اين ميان شبكه هاي يك و دو تحت نظارت دولت اسپانيا و شبكه چهار تحت نظارت دولت منطقه اي مادريد و مابقي شبكه ها وابسته به جناح هاي مختلف سياسي ويا اجتماعي هستند. 

در حال حاضر رقابت شدیدی بین شبکه های مختلف خصوصی در سطح ملی ، محلی وایالتی وجود دارد از جمله در زمینه درجذب آگهی وپیام های تبلیغاتی وبازرگانی که منبع اصلی درآمد این شبکه ها را تشکیل می دهد.

رو به زوال گذاشتن محتوای فرهنگی بسیاری از این شبکه ها موجب به وجود آمدن بحث شیوه های بهتر بودجه وکنترل بهتر این شبکه های عمومی گشته است.

شبکه هایی که توسط دولت هدایت می شوند وملی محسوب می گردند ، مسئولند که به تکثر زبانی ، فرهنگی ، اجتماعی ، دینی و سیاسی اسپانیا احترام بگذارندو ملزم هستند نمونه والگوی کیفیت ، تکثر واجماع ووفاق ملی باشند.

  

پیوست (3)

  

 براساس جدیدترین آمار منتشره از سوی موسسه ملی آمار اسپانیا که درماه مارس 2009 منتشر گردید، شمارگان انتشار کتاب در سال 2008 میلادی در اسپانیا 5/255 میلیون جلد در 88330 عنوان بوده است . این رقم6/12 % رشد را نسبت به سال 2007 نشان می دهد. گرچه به دلیل بحران اقتصادی از رقم 281 میلیون جلد در سال 2005 کمتر است.

در این میان سهم موضوعات در هر زمینه به شرح زیر است :

 

 

موضوعات                             میزان چاپ (به میلیون)                              عنوان(به هزار)

عمومی

فلسفه

دین والهیات

علوم اجتماعی ،سیاسی واقتصاد

علوم پایه

فنی ومهندسی

هنر

زبان شناسی

ادبیات

جغرافیا وتاریخ

1/5

1/12

1/9

6/24

2/13

25

20

1/10

8/109

6/26

3216

2999

16359

4675

11283

9468

2751

24098

7462

 

 

 

 

 برخی منابع ومراجع مفید

 

Ministry of Culture
http://www.mcu.es/

Directorate-General for Books, Archives and Libraries
http://www.mcu.es/jsp/plantilla_wai.jsp?area=organizacion&id=905

Directorate-General for Cooperation and Cultural Communication
http://www.mcu.es/jsp/plantilla_wai.jsp?area=organizacion&id=906

National Institute of Cinematography and Audiovisual Arts (ICAA)
http://www.mcu.es/jsp/plantilla_wai.jsp?area=organizacion&id=911

National Institute of Music and Performing Arts (INAEM)
http://www.mcu.es/jsp/plantilla_wai.jsp?area=organizacion&id=909

Ministry of Education and Science
http://wwwn.mec.es/index.html

Ministry of Foreign Affairs and Cooperation
http://www.mae.es/

Cervantes Institute
http://www.cervantes.es/

State Corporation for Spanish Cultural Action Abroad
http://www.seacex.es/

Casa Asia
http://www.casaasia.es/

Interarts Foundation, Observatory for Cultural Policies
http://www.interarts.net/eng/1.1_index.php

National Statistics Institute
http://www.ine.es/inebase/indexi.html

Network of Centres of Documentation of the Ministry of Culture
http://www.mcu.es/jsp/plantilla_wai.jsp?id=21&area=centrosdoc

Results of the General Media Study
http://www.aimc.es/aimc.php?izq=egm.swf&op=cuatro&pag_html=si&dch=02egm/24.html

SGAE Report on habits of cultural consumption
http://www.artenetsgae.com/anuario/home.html

SGAE Survey on habits and cultural practices in Spain
http://www.artenetsgae.com/anuario/home.html

Spanish Society of Information and Documentation
http://www.sedic.es

Statistics of the Ministry of Culture
http://www.mcu.es/jsp/plantilla_wai.jsp?id=1&area=estadisticas

Portal of cinema
http://www.todocinetv.com/

http://en.www.mcu.es/estadisticas/docs/EHC/2006/0011_CUADROS_RESUMEN.pdf

 

 

    

 

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
پرچم مقدس ایران

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سازمان فرهنگ و ارتباطات

شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور

مجله دنیای ایرانی

گسترش زبان فارسی

آموزش زبان فارسی ویژه کودکان

سايت آموزش زبان فارسي

شبکه جهانی جام جم

شبکه بین المللی تلویزیونی آی فیلم

رادیو ایران

میراث فرهنگی ایران

پیک دوستی
نظرسنجی
این وب سایت در اطلاع رسانی برنامه های رایزنی چه اندلزه مفید است؟

خیلی زیاد
زیاد
کم

آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 5759
بازدید امروز : 117
بازدید این صفحه : 1792659
بازدیدکنندگان آنلاين : 7
زمان بازدید : 1.1562